zaterdag 17 maart 2018

Thema 'open en dicht'

We werkten 2 weken rond het thema ‘open en dicht’. We onderzochten welke zaken open en dicht kunnen. We oefenden ook onze fijne motoriek door te experimenten met sluitingen (knopen, ritsen, velcro,...) en zochten het juiste deksel of dopje bij het juiste potje of flesje.
Kijk maar:

Denkvorming / fijne motoriek:
We zoeken het juiste dopje/deksel bij het juiste potje/flesje.







Beeld: Zakje open, wat verf erin, zakje dicht en kneden maar...
Zakje open, binnenstebuiten draaien en stempelen maar...






Huisje dicht, huisje open...
(Met de handen een huisje maken, vingers naar boven, dan huisje openvouwen) 
en wie komt daar uitgekropen? 
(Duimen uit het huis naar voren steken) 
Dit ben ik en dat ben jij,
(Linkerduim knikken, rechterduim knikken) 
buiten zijn we allebei.
(Beide duimen knikken) 
Maar oh de regen gaat beginnen!
(Verschrikt naar boven kijken) 
Dan gaan we maar snel naar binnen!
(Duimen weer naar binnen vouwen) 
Nu wordt het ook nog donker buiten...
Laten we dan het huisje sluiten!
(Huisje weer dicht vouwen) 


Denkvorming: Wat hoort bij elkaar?


Beeld: dopjeskunst



Drama: Poppenspel: Liesje is haar dopje kwijt.



Fijne motoriek / muziek: We rijgen dopjes en maken er een bellenkrans mee.



Plezier in de klas





Ogen dicht, ogen open... Wat is er verdwenen?


Fijne motoriek: Schaartje open, schaartje dicht...


We hebben iets nieuws ontdekt :)


Fijne motoriek/denkvorming: Kikker eet vliegjes... Zoek de juiste kleur.



Experimenteren met sluitingen.




We genieten van Tik Tak.








Fijne motoriek: We zoeken de juiste bout bij de juiste moer.



Beeld: We maken een mooi schilderij op de ene helft van het blad.
We vouwen dan het blad dicht en bewonderen de afdruk op de andere helft.




Denkvorming: We zoeken de juiste sleutel bij de juiste vorm.


Taal: We bezoeken het boekenbos.
Juf vertelt een verhaal en we mogen zelf boekjes kiezen om in te kijken.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten